Sadrži 663 fotografije, a obuhvaćaju vremensko razdoblje od 1891. do 1970.
ŠTITAR – Ovih će dana iz tiska izići “Štitarska fotospomenica”, novi ukoričeni uradak neumornog istraživača zavičajne prošlosti Mate Dominkovića iz Štitara, a koja će kao trajna vrijednost i svjedok vremena ostati za buduće naraštaje.
Građu je pomalo počeo prikupljati još 2015. godine, radeći na monografiji NK Sloge “Samo jako samo Sloga”, fotomonografiji “Štitarski tamburaši ” i povijesnom uratku “Štitarci u Velikom ratu 1914.-1918.”, a s ozbiljnim ciljanim prikupljanjem počeo je lani, u travnju. Fotografije za Spomenicu ustupili su brojni mještani, većinom iz sela, ali i Štitarci s prebivalištem u drugim mjestima diljem Hrvatske, državama, čak i u Australiji. Prikupljene su iz 82 izvora. Svima njima svidjela se hvalevrijedna ideja o izradi fotospomenice rodnoga sela i dali su joj punu potporu. Uz uvod i priloge, Spomenica je tematski podijeljena u 23 poglavlja, unutar kojih su fotografije kronološki poredane, koliko je to bilo moguće, jer za veliku većinu njih nije poznata točna godina nastanka.
Prepoznati ljude
U širi krug izbora ušlo je oko 1100 fotografija, tehnički kvalitetnijih, a objavljene su njih 663 – najstarija je iz davne 1891. godine, a fotografijama je obuhvaćeno vremensko razdoblje do 1970. godine. “Najmlađe fotografije, dakle, imaju oko 50 godina i sve su, zbog proteka dosta vremena i oštećenja, zahtijevale određene popravke. Na manjem je broju to bilo minimalan zahvat, ali na većini fotografija, osobito onih starijih, morali smo se svojski potruditi”, govori Mato.
Određeni broj zanimljivih fotografija ipak je ispao iz sadržaja Spomenice zbog lošeg stanja i nemogućnosti popravka oštećenja, ili zbog sličnoga kadra i osoba na njima koje se ponavljaju. A vrlo je teško bilo i prepoznati ljude na fotografijama, pa su neke osobe označene kao nepoznate. No, osim toga, napominje, zamjećuje se veća prisutnost nekih ljudi koji su, pretpostavlja se, u Štitaru vodili bogatiji društveni život.
“Većinu informacija dobio sam od vlasnika fotografija, ali za one najstarije ni oni sami nisu znali tko je točno na njima. Mogu se samo nadati minimalnom broju pogrešaka, ako uopće i ima još netko tko može prepoznati te osobe”, zaključuje.
Velik trud
U prikupljenoj građi osjetio se nedostatak fotografija vezanih uz poslove i rad, pa je Dominković od poznatog vinkovačkog fotografa Zvonimira Tanockog otkupio autorska prava za seriju umjetničkih, igrano-dokumentarnih fotografija s temom žetve, ribolova, čijala i dr. “Uloženo je mnogo truda i nadam se da će izbor fotografija u Spomenici pobuditi interes mještana Štitara i biti zanimljiv podsjetnik na ljude i događaje iz prošlosti našega mjesta”, ustvrdio je. U Spomenicu je, tematski uz fotografije, uvršteno i nekoliko prigodnih pjesama i tekstova raznih autora. Govoreći o važnost fotografija, ističe da fotografijom zaustavljamo trenutak u životu. Pogled na fotografiju vraća nas u prošlost, podsjeća na neki događaj, i iz sadašnjosti sagledavamo i sve ono što se u međuvremenu promijenilo. Čovjek je, napominje, svjestan svoje prolaznosti, pa fotografiju shvaća kao nešto što će sačuvati trag o njemu i prenijeti u budućnost bar dio onoga što je bio za života.
Marija Lešić Omerović
Izvor: glas-slavonije.hr