Oče naš, koji jesi na nebesima,
sveti se ime tvoje.
Dođi kraljevstvo tvoje,
budi volja tvoja,
kako na nebu, tako i na zemlji.
Kruh naš svagdanji daj nam danas,
i otpusti nam duge naše,
kako i mi otpuštamo dužnicima našim.
I ne uvedi nas u napast,
nego izbavi nas od zla.
Jer tvoje je kraljevstvo i slava
I moć u vjekove!
Amen!
Zašto nam je Krist zapovijedio Boga nazivati „Oče naš“?
Zato
da on odmah na početku naše molitve u nama probudi naše dječje strahopoštovanje
i sigurnost, što bi trebao biti temelj naše molitve; naime, da je Bog postao
našim ocem po Kristu i da nam neće odbiti ništa za što ga u vjeri zamolimo, kao
što ni naš zemaljski otac nebi svojoj djeci uskratio ono za što ga mole. („Ta ima li koga među vama da bi svojemu sinu, ako ga zaište
kruha, kamen dao? Ili ako ribu zaište, zar će mu zmiju dati?„ Mt 7,9-11, –
“A koji je to otac među vama: kad ga sin zaište ribu, zar će mu mjesto
ribe zmiju dati? Ili kad zaište jaje, zar će mu dati štipavca?“ Lk 11,11-13)
Zašto se dodaje „koji jesi na nebesima“?
Zato
da pred nebeskim veličanstvom Božjim ne razmišljamo našim zemaljskim načinom i
od njegove svemogućnosti ne očekujemo sve što je potrebno za tijelo i dušu („Nema uistinu razlike između Židova i Grka jer jedan
je Gospodin sviju, bogat prema svima koji ga prizivlju.“ Rim 10,12).
Sveti se ime tvoje.
To
je zapravo prošnja koja znači, daj nam najprije da te pravo spoznamo („A ovo je život vječni: da upoznaju tebe, jedinoga istinskog
Boga, i koga si poslao – Isusa Krista.“ Iv
17,3 –„Blago tebi, Šimune, sine Jonin, jer ti to ne objavi tijelo i krv, nego
Otac moj, koji je na nebesima.“ Mt 16,17) i da te častimo i slavimo u svim djelima tvojim u kojima se zrcali tvoja
svemoć, mudrost, dobrota, pravednost, milosrđe i istina (“O dubino bogatstva, i mudrosti, i spoznanja Božjega! Kako li su
nedokučivi sudovi i neistraživi putovi njegovi! Doista, tko spozna misao
Gospodnju, tko li mu bi savjetnikom? Ili: tko ga darom preteče da bi mu se uzvratiti moralo?
Sve je od njega i po njemu i za njega! Njemu slava u vjekove! Amen.“ Rim 11,
33-36). Zatim također da mi naš cijeli život, naše misli,
riječi i djela usmjeravamo na to, da se njegovo ime zbog nas ne kalja nego
slavi i časti.
Dođi kraljevstvo tvoje
To
znači: vladaj s nama tvojom riječju i tvojim duhom da ti se što dalje tim više
podložimo („Tražite stoga najprije
Kraljevstvo i pravednost njegovu, a sve će vam se ostalo dodati.“ Mt 6,33), čuvaj i povećavaj Crkvu tvoju a uništi djela đavla i svo
nasilje koje se prema tebi upravlja i sve zle planove koji se izmišljaju protiv
tvoje svete riječi („Bog mira satrt će ubrzo
Sotonu pod vašim nogama.“ Rim 16,20) dok se potpuno ne uspostavi tvoje kraljevstvo („Jer znamo: sve stvorenje zajedno uzdiše i muči se u
porođajnim bolima sve do sada. 23 Ali ne samo ono! I mi koji imamo prvine Duha,
i mi u sebi uzdišemo iščekujući posinstvo, otkupljenje svoga tijela.“ Rim
8,22.23) u kojem ćeš ti biti sve u svemu („I kad mu sve bude podloženo, tada će se i on sam,
Sin, podložiti Onomu koji je njemu sve podložio da Bog bude sve u svemu. „ 1
Kor 15,28).
Budi volja tvoja kako ne nebu tako i na zemlji.
To
znači, da se mi ljudi odreknemo naše volje („Tada Isus reče svojim učenicima: “Hoće li tko za mnom,
neka se odrekne samoga sebe, neka uzme svoj križ i neka ide za mnom.“ Mt 16,24) i budemo poslušni jedino tvojoj dobroj volji bez pogovora („Oče! Ako hoćeš, otkloni ovu čašu od mene. Ali ne moja
volja, nego tvoja neka bude!“ Lk 22,42), tako da svaki od nas svoju službu i svoje poslanje izvršava s
voljom i vjerno („Svatko u čemu je pozvan,
braćo, u tome neka i ostane pred Bogom.„ 1.Kor 7,24) kao anđeli na nebu.
Kruh naš svagdanji daj nam danas
Znači,
zbrini nas sa svim onim što nam je potrebno za tijelo („Zato vam kažem: Ne budite zabrinuti za život svoj: što ćete
jesti, što ćete piti; ni za tijelo svoje: u što ćete se obući. Zar život nije
vredniji od jela i tijelo od odijela?” “Pogledajte ptice nebeske! Ne
siju, ne žanju niti sabiru u žitnice, pa ipak ih hrani vaš nebeski Otac. Zar
niste vi vredniji od njih? A tko od vas zabrinutošću može svome stasu dodati
jedan lakat? I za odijelo što ste zabrinuti? Promotrite poljske ljiljane, kako
rastu! Ne muče se niti predu. A kažem vam: ni Salomon se u svoj svojoj slavi ne
zaodjenu kao jedan od njih. Pa ako travu poljsku, koja danas jest a sutra se u
peć baca, Bog tako odijeva, neće li još više vas, malovjerni?” Ta sve to
pogani ištu. Zna Otac vaš nebeski da vam je sve to potrebno. Tražite stoga
najprije Kraljevstvo i pravednost njegovu, a sve će vam se ostalo dodati. Ne
budite dakle zabrinuti za sutra. Sutra će se samo brinuti za se. Dosta je
svakom danu zla njegova.” Mt 6, 25-34), tako da kroz to spoznamo da si ti jedini početak svakoga
dobra („Ipak ne ostavi sebe neposvjedočena: dobročinstva
iskazuje, s neba vam kišu daje i vremena plodonosna, napunja hranom i radošću
srca vaša.” Dj 14,17; „U njemu doista živimo, mičemo se i jesmo, kao što i
neki od vaših pjesnika rekoše: “Njegov smo čak i rod!” 17, 28) i da bez tvoga blagoslova nam neće pomoći niti naše brige i
rad, niti će nam tvoji darovi išta koristiti („o, braćo moja ljubljena, budite postojani, nepokolebljivi,
i obilujte svagda u djelu Gospodnjem znajući da trud vaš nije neplodan u
Gospodinu. „ 1.Kor 15,58 ) pa radi toga naše
povjerenje oduzimamo svim stvorovima i samo ga tebi poklanjamo.
I otpusti nam duge naše, kako i mi otpuštamo dužnicima našim.
Ovo
znači: ne ubrajaj nama jadnim griješnicima naše propuste, pa i naše zlo koje je
još uvijek na nama, zbog krvi Krista tvoga sina („Pišem vama, dječice, jer su vam grijesi oprošteni po
njegovu imenu.“ 1.Iv 2,12) kao što ju i mi kao
svjedočanstvo tvoje milosti u nama nalazimo, da nam jedina namjera bude
opraštati našoj braći bližnjima cijelim svojim srcem.
I ne uvedi nas u napast
nego izbavi nas od zla.
Znači da, budući da smo po sebi slabi, ne bi
niti jednoga trenutka mogli opstati (“Ja
sam trs, vi loze. Tko ostaje u meni i ja u njemu, taj donosi mnogo roda.
Uistinu, bez mene ne možete učiniti ništa.“ Iv 15,5) a k tome niti se obraniti od naših najžešćih neprijatelja, đavla (“Jer nije nam se boriti protiv krvi i mesa, nego protiv Vrhovništava,
protiv Vlasti, protiv upravljača ovoga mračnoga svijeta, protiv zlih duhova po
nebesima. “ Ef 6,12), svijeta (“Kad biste bili od svijeta, svijet bi svoje ljubio; no budući da niste
od svijeta, nego sam vas ja izabrao iz svijeta, zbog toga vas svijet mrzi.” Iv
15,19) i našeg vlastitog tijela (“ali opažam u svojim udovima drugi zakon koji vojuje protiv zakona uma
moga i zarobljuje me zakonom grijeha koji je u mojim udovima.“ Rim 7, 23 – “Jer tijelo
žudi protiv Duha, a Duh protiv tijela. Doista,
to se jedno drugomu protivi da ne činite što hoćete.“ Gal 5,17). Zbog toga jačaj nas snagom Duha Svetoga kako bi svim ovim napastima
mogli pružati čvrsti otpor da ne polegnemo u toj duhovnoj borbi (“Bdijte i molite da ne padnete u napast! Duh je, istina, voljan, no
tijelo je slabo.” Mt 26,41) nego postignemo potpunu pobjedu (“Učvrstio vam srca da budu besprijekorno sveta pred Bogom i Ocem našim
o Dolasku Gospodina našega Isusa i svih svetih njegovih s njime.”1. Sol 3,13).
Jer tvoje je
kraljevstvo i slava i moć u vjekove.
Znači, sve ovo stoga od tebe molimo jer nam ti,
kao naš kralj i vladar nad svim stvarima, želiš i možeš dati sve dobro (“Jer veli Pismo: Tko god u nj vjeruje, neće se postidjeti. Nema uistinu
razlike između Židova i Grka jer jedan je Gospodin sviju, bogat prema svima
koji ga prizivlju. “ Rim 10,11.12- “umije Gospod i pobožnike iz napasti
izbaviti, a nepravednike za kaznu na Dan sudnji sačuvati,” 2 Petr 2,9), i da se time slavimo ne mi nego tvoje sveto ime (“I što god zaištete u moje ime, učinit ću, da se proslavi Otac u Sinu.“
Iv 14,13).
Što znači riječ »Amen«?
Amen znači: tako jest, tako neka bude, jer Bog
je uslišao moju molitvu više nego što to osjeća moje srce (“Doista, sva obećanja Božja u njemu su “Da!”. I stoga po
njemu i naš “Amen!” Bogu na slavu! “ 2.Kor 1,20 – “Ako ne budemo
vjerni, on vjeran ostaje. Ta ne može sebe zanijekati! “ 2.Tim 2,13) i da sve to od njega doista želim.
Ali!!!!!
Ne mogu reći oče, ako prema Bogu
nemam takav odnos.
Ne mogu reći naš, ako sam ravnodušan prema drugim ljudima.
Ne mogu reći na nebesima, ako je sav moj interes usredotočen
na zemlju.
Ne mogu reći sveti se ime tvoje, ako psujem.
Ne mogu reći dođi kraljevstvo tvoje, ako prema Bogu nisam poslušan.
Ne mogu reći budi volje tvoja, kad Božju volju ne prihvaćam u mom životu.
Ne mogu reći kako na nebu tako i na zemlji, ako istinu o Bogu ne govorim
drugima.
Ne mogu reći kruh naš svagdanji daj nam danas, ako ne pomažem siromasima.
Ne mogu reći otpusti nam duge naše, ako ne priznajem moje slabosti i grijehe.
Ne mogu reći kako i mi otpuštamo dužnicima našim, ako prema nekome gajim
mržnju.
Ne mogu reći i ne uvedi nas u napast, kad u napasti želim ostati.
Ne mogu reći nego izbavi nas od zla, ako živim u grijehu.
Ne mogu reći jer tvoje je kraljevstvo , ako se čvrsto držim jedino moga imanja
i materijalnog bogatstva.
Ne mogu reći i moć, ako se bojim ljudi.
Ne mogu reći slava, ako tražim moju čast.
Ne mogu reći u vjeke, ako ne vjerujem u život poslije smrti.
Ne mogu reći amen, kad molitva nije moja želja.